dinsdag 20 oktober 2015

Videogame Vrijdag: Super Mario World

Een van de eerste spellen die ik in mijn jeugd helemaal kapot gespeeld heb is Super Mario World. Dit vierde deel in de Mario bros reeks is een van de beste titels uit de serie en is inmiddels al meerdere keren geremaked. Vandaag blik ik met jullie terug op deze klassieker.

De Super Nintendo of de SNES werd in 1991 op de markt gebracht als de officiële opvolger van de originele Nintendo console. Een van de eerste spellen die op de machine werd uitgebracht was het legendarische Super Mario World (1992). Na het succes van de originele Mario bros trilogie borduurde Nintendo door op het succes van de besnorde loodgieters. Zowel fans als critici zien deze titel als één van de beste (Mario)games ooit gemaakt.


Wat ikzelf gemeen heb met Super Mario World is het geboortejaar. Toen ik eenmaal oud genoeg was om een Nintendo controller vast te houden werd ik thuis verrast met een tweedehands Nintendo console, compleet met een aantal spellen. Een van die spellen werd al snel mijn favoriet: Super Mario World. Vandaag de dag roepen de herkenbare melodietjes uit de game nog steeds nostalgische gevoelens op. Ik heb dit spel letterlijk kapot gespeeld. Gelukkig besloot Nintendo om het spel opnieuw uit te brengen als bundeltitel in combinatie met andere Mario remakes op dezelfde console, op de GameBoy Advance en als downloadtitels op de Wii en de Wii U. Als je Super Mario World toevallig nog ergens in de kast hebt liggen raad ik je dan ook meteen aan het stof van de casette te blazen en het avontuur opnieuw te beleven. De grote wereldkaart, de epische bossfights en de klassieke mario deuntjes zijn slechts een aantal factoren die deze titel tot een heuse 90's legende maken.

De wereldkaart (zie onderstaande afbeelding) is op een of andere manier altijd een herinnering voor mij gebleven. Niet alleen omdat deze eindeloos leek maar ook vanwege de tientallen geheimen die op de kaart te vinden waren. Heb jij alle geheime uitgangen kunnen vinden in Super Mario World? Nee? Dan raad ik je aan om het spel nog eens grondig te doorspelen. Wat zijn jouw favoriete herinneringen aan deze game? En welke wil je de volgende keer met mij doorlopen? Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Wesley

Herken je m' nog? De wereldkaart van Super Mario World.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten