woensdag 14 oktober 2015

Vooruitblik op de toekomst



Goedemiddag trouwe lezers,

Zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben ben ik de afgelopen tijd niet zo veel bezig geweest met het bijhouden van mijn jaren 90' blog. Dit heeft alles te maken met een minor die ik de afgelopen tijd gevolgd heb. Het goede nieuws: Ik ga jullie de komende tijd weer volop vermaken met herkenbare blogposts over het beste decennium ooit. De minor die ik het laatste halfjaar heb gevolgd ging ironisch genoeg over de toekomst. Misschien niet het eerste onderwerp dat in je opkomt voor iemand die gefascineerd is door de nineties maar zeker erg interessant. In dit bericht zal ik jullie dan ook bijpraten over deze leerzame periode en vooral waarom dit zo'n 20 jaar geleden ondenkbaar was voor de meeste mensen. 

De Oculus Rift
Een dillema waar ik een tijd geleden voor kwam te staan: welke minor paste het beste bij mij en welke sierde mijn CV het mooiste. Uiteindelijk stuitte ik op Future Media (eigenlijk het nagenoeg gelijke media, minds & matters). Deze minor ging in op opkomende technologieën die wij over een aantal jaren steeds meer zullen zien in het communicatievakgebied waarin ik mij bevindt. Technologieën waar ik ooit van gehoord had maar me over heb verbaasd. Denk hierbij aan de ocolus-rift; een soort high-tech 3D-bril die je plaatst in een virtuele omgeving. Ook heb ik kennis gemaakt met ontwikkelingen als hologrammen en neurotechnologie. Ook erg interessant was de augmentend-reality; door gebruik te maken van je bestaande omgeving kun je door een lens van je smartphone dingen tot leven laten komen. Stuk voor stuk interessante technologieën die steeds vaker toegepast worden.

In de jaren 90' konden mijn hersenen al niet bevatten wat een computer was. Destijds stond zo'n grijze kast aangesloten op het telefoonnetwerk en leek de 16mb geheugen oneindig. Niet heel gek dus dat ik dit soort ontwikkelingen nooit heb zien aankomen. Stel je voor; met een virtuele Oculus Rift bril een persoon kunnen plaatsen in level 1-1 van Super Mario Bros. Of door middel van augmented reality met je smartphone Space invaders spelen met de vliegen in je rommelige studentenkamer. Of deze verbluffende technieken over 20 jaar net zo verouderd voelen als een 16mb computer vandaag de dag is een vraag waar ik veel bij heb stil gestaan tijdens deze leerzame periode. De toekomst brengt steeds meer nieuwe dingen met zich mee en het is bijna eng om te denken aan de automatisering van onze levens. Steeds meer worden we afhankelijk van technologie en vervreemden wij ons van de 'echte' samenleving. Zucht...waar is die goede oude tijd van flippo's en buitenspelen?

Groetjes Wesley

Geen opmerkingen:

Een reactie posten